Większość procesów logistycznych związanych z przemieszczaniem i magazynowaniem towarów jest prowadzonych z wykorzystaniem palet. Choć są one bardzo trwałe i łatwo dostępne – palety drewniane w Kielcach można znaleźć np. w firmie ML STARPAL – to z czasem mogą ulegać awariom. Na szczęście nie oznacza to jeszcze konieczności wycofania ich z eksploatacji. Przekonajmy się, jak są zbudowane palety i co można zrobić w razie ich uszkodzenia.
Jak jest zbudowana paleta drewniana?
Palety drewniane spełniające standardy EPAL i UIC, tzw. palety EURO są produkowane w ściśle określony sposób. Każda paleta tego typu składa się z jedenastu desek. Pięć desek górnych, które tworzą powierzchnię ładunkową, trzech desek wzdłużnych stanowiących podstawę dla górnych oraz dziewięciu wsporników, do jakich mocowane są deski wzdłużne. Do dolnych powierzchni klocków stanowiących wsporniki przybijane są deski dolne. Dla zapewnienia odpowiedniej trwałości palety są zbijane gwoździami pierścieniowymi, które za sprawą wykonanego na ich powierzchni żebrowania lepiej utrzymują deski i są bardziej odporne na wyrywanie.
Kiedy paleta wymaga naprawy?
Standardowa paleta EPAL/EUR musi być utrzymana w dobrym stanie technicznym. Problemem jest w ich przypadku naturalna zamiana koloru czy drobne pęknięcia i wyszczerbienia o niewielkiej długości. Palety muszą być poddane naprawie, jeśli na krawędziach desek występują oflisy o szerokości do 15 mm, są one trwale zabrudzone lub pojawiły się na nich ślady zagrzybienia. Paleta musi być też naprawiona, jeżeli odłupanie lub pęknięcie deski jest większe niż 2 cm albo sprawia, że widoczny jest bok więcej niż jednego gwoździa. Podobna sytuacja dotyczy stanu wsporników, choć tu wystarczy, że odkryta jest część jednego gwoździa.
Jak naprawia się palety?
Palety, które będą w złym stanie technicznym, są naprawiane przez wymianę uszkodzonego elementu. Muszą one być odpowiednio przygotowane i poddane obróbce termicznej. W przypadku palet EPAL/EUR oznacza to konieczność umieszczenia we wsporniku tzw. gwoździa certyfikującego.