Paletyzacja ładunków to najlepszy sposób na ułatwienie przewożenia towarów transportem kołowym, a więc z wykorzystaniem samochodów ciężarowych oraz kolei. Rozwiązanie to pozwala na optymalizację dostępnej przestrzeni ładunkowej i przyspiesza wszystkie operacje związane z załadunkiem i rozładunkiem. Jest również remedium na problemy z magazynowaniem, redukując zapotrzebowanie na wolną powierzchnię i pozwalając na korzystanie z wysokiego składowania i automatyzacji. Kluczem do sukcesu jest używanie wystandaryzowanych palet euro. W Kielcach są one dostępne w firmie StarPal, zajmującej się ich produkcją i sprzedażą. Przekonajmy się, co wyróżnia palety Euro i sprawdźmy, po czym można je rozpoznać.
Czym charakteryzuje się paleta Euro?
Paleta kolejowa EURO będąca dokładnie opisana w Kodeksie UIC 435 opracowanym przez UIC oraz jej odpowiednik przeznaczony do transportu drogowego EPAL stworzony pod auspicjami European Pallet Association to konstrukcje składające się z 11 desek i 9 klocków stanowiących wsporniki, które są połączone dokładnie 78 gwoździami. W jej dolnej części znajdują się trzy deski stanowiące podstawę, na nich rozmieszczone jest 9 klocków dystansowych, zapewniających odpowiednią ilość miejsca do wsunięcia wideł wózka jezdnego oraz trzech desek będących podstawą dla 5 desek powierzchni ładunkowej. Palety EUR i EPAL są wytwarzane w 4 rozmiarach – EPAL 1/EUR 1 o wymiarach 800 na 1200 mm i nośności do 1500 kg, EPAL 2/EUR 2 o wymiarach 1200 na 1000 mm i nośności do 1470 kg, EPAL 3/EUR 3 o wymiarach 800 na 1200 mm i nośności 1920 kg, oraz EPAL 6/EUR 6 o wymiarach 800 × 600 mm i nośności 500 kg.
Co wskazuje na to, że mamy do czynienia z paletą Euro?
Palety EURO/EPAL są wytwarzane na podstawie udzielanej producentowi licencji. Oryginalne palety są oznaczane napisem EUR w owalu, znajdującym się na lewym wsporniku oraz napisem EPAL w owalu na wsporniku prawym. Oprócz tego na środkowym wsporniku znajduje się klamra kontrolna, a także alfanumeryczne oznaczenie, wskazujące na numer licencji oraz rok i miesiąc produkcji wraz z symbolem obróbki fitosanitarnej i znakiem IPPC. W paletach naprawianych w środkowym wsporniku umieszcza się gwóźdź certyfikujący.