Dostarczanie towarów do odbiorcy wiąże się z koniecznością jego wcześniejszego składowania oraz transportowania między kolejnymi magazynami. Pociąga to za sobą zwykle potrzebę prowadzenia wielokrotnego przeładunku, co jest procesem czasochłonnym i wymagającym korzystania z rozwiązań pozwalających na jego automatyzację. Najważniejszym z nich jest wykorzystanie wózka widłowego i palety. W świętokrzyskim palety drewniane są dostępne w ofercie firmy Starpal. Przekonajmy się, od czego zaczęła się ich historia i jak wyglądają one współcześnie.
Skąd wzięły się palety?
Początek technologii związanej z transportem ładunku na drewnianych platformach przypada na początek XX w., gdy opracowano pierwsze wózki pozwalające na ich przewóz a z czasem podnoszenie, co udało się już około roku 1910. W latach 20. i 30. wprowadzono pierwsze wózki używające siłowników hydraulicznych. Największy rozwój infrastruktury do przewozu palet nastąpił w latach II Wojny Światowej, gdy z uwagi na ogromne potrzeby transportowe związane z koniecznością przemieszczania dużych ilości materiałów zastosowano wystandaryzowane palety o wymiarze 48 cali. W 1945 r. powstały pierwsze palety czterostronne. W 1949 r. BT Industries wyprodukowało dla kolei szwedzkich palety będące protoplastami używanych dziś systemów EUR/EPAL.
Palety współcześnie
Palety na skalę przemysłową zaczęto stosować w latach 50. XX w. wraz z pojawieniem się technologii wysokiego składowania. W 1961 r. przewoźnicy kolejowi z Union Internationale des Chemins de fer (UIC) wprowadzili pierwszą paletę EUR mającą powierzchnię ładunkową 1200 na 800 mm i wysokość 144 mm, tworząc zarazem europejską pulę paletową. W 1991 r. powstała organizacja EPAL (European Pallet Association) zajmująca się licencjonowaniem i nadzorowaniem produkcji.